понеділок, 16 березня 2015 р.

"Допоможемо дитині оволодіти навиками читання".
 Збірка цікавих вправ та дидактичних ігор для вдосконалення техніки читання ( 1 – 4 класи)Боровець Л.А.
Навчально-методичний посібник. – Березне, 2015. – 50с.

У даному посібнику запропоновано системи вправ і завдань на вдосконалення навичок читання.
Їх можна використовувати для індивідуальної, групової роботи та для самостійної роботи вдома.

Схвалено науково-методичною радою Комунальної науково-методичної установи «Березнівський районий методичний кабінет» Березнівської районної ради (протокол №1 від 23 січня 2015 року)
 
                                ПЕРЕДМОВА
Навчити дітей добре читати – одне з найважливіших завдань вчителів початкової школи. В. Сухомлинський писав, що
«читання – це віконце, яке діти бачать і пізнають світ і самих себе».
Та навчити по-справжньому добре читати непросто.
Чим швидше сформується навичка читання, тим успішніше учні оволодіють навчальним матеріалом.
Тому необхідно створити для дитини сприятливі умови, забезпечити правильне керівництво навчанням, зацікавити учнів, використовуючи ефективні методи і прийоми.
Удосконалення техніки читання – першочергове завдання на уроках читання, бо вже на цьому етапі треба готувати учня до самостійної роботи з книгою, допомагати йому в пізнанні навколишнього. Саме тому такі важливі вправи з розвитку техніки читання, дидактичні ігри з читання, застосування індивідуально – диференційованих завдань, контроль за розвитком навички читання.
У даному посібнику запропоновано системи вправ і завдань на вдосконалення навичок читання.
Їх можна використовувати для індивідуальної, групової роботи та для самостійної роботи вдома.
 
ВПРАВИ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕХНІКИ ЧИТАННЯ
У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навичками та уміннями, способами роботи над художніми науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній ланці школи на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книжки.
Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку.
Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, потрібно правильно розуміти основу цього процесу і насамперед, його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уважності, зосередженості, темпераменту.
Кожний урок читання розпочинаю з мовних вправ (5—7 хв.). Учні тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють артикуляцію, навички антиципації тощо. Не всі вправи я придумала сама, є вправи, які перейняла з досвіду інших вчителів, вичитала у педагогічній літературі. Але проводжу їх на своїх уроках читання постійно. Ці вправи дітям дуже подобаються, вони знають, для чого я їх проводжу на читанні, і з нетерпінням чекають початку уроку. А це так важливо!

  1. ВПРАВИ НА ПОСТАНОВКУ ДИХАННЯ ТА РОЗВИТОК ДИХАННЯ.
Гра «Дощик»
Перед її першим проведенням доцільно провести коротку бесіду.
  • Відгадайте загадку: «Коли нема мене — чекають, коли я йду — усі тікають».
  • Дощ.
  • Так, усі бачили дощ. А який він буває?
  • Дрібний, малий, великий, сильний, слабкий.
  • Ось і зараз ми пограємо в «Дощик». Я промовлятиму речення, а ви читатимете відповідним чином.

Учитель Учні
Дощик крапає читають тихо
Дощик сильний читають голосно
Злива читають дуже голосно
Дощик слабший читають тихіше
Дощик крапає читають зовсім тихо
Дощик перестав припиняють читання
Вправа «Скоромовка»
На дошці записується скоромовка.
Перший етап
Читання скоромовки всім класом під темп, який задає вчитель указкою. Можна використовувати і дуже повільний темп, можна читати скоромовку з прискоренням. Можна уповільнювати в середині, але в кінці прискорити або повернутися до попереднього темпу. Вибирає темп вчитель в залежності від складності скоромовки, але обов'язково треба дати дітям установку слідкувати за диханням, яке необхідно брати в кінці рядка, або в кінці двох рядків.
Другий етап
Навчитися читати скоромовку на одному диханні.
Третій етап
Завдяки скоромовкам не лише налагоджується дихання, а й поліпшується артикуляція окремих звуків. Дається установка прочитати скоромовку без єдиної запиночки.
Гра «Хто швидше»
Потрібно розказати (якщо вивчили), прочитати скоромовку якнайшвидше. З власного досвіду скажу, що дітям дуже подобаються вправи зі скоромовками. Вони залюбки вчать свій язичок правильно та швидко вимовляти звуки, слова, речення. Але використання скоромовок не обмежується тільки розвитком артикуляційного апарату.
Мудрий народ вчив підростаюче покоління скоромовками і мови — це неабиякий словничок нових слів, і виховував, якщо взяти народом придумані скоромовки, уважно вдуматися в текст, то несуть вони в собі й виховні моменти.
На основі скоромовок можна виконувати вправи для тренування пам'яті, слухового апарату та інше.
Вправа "Змагання телефоністів".
Дві-три команди у складі з 5-10 гравців шикуються в шеренгу або сідають в один ряд.
Учитель повідомляє скоромовку на вухо капітанам команд. За сигналом ті передають скоромовку на вухо своїм сусідам, ті - далі один одному... Останні в кожному рад мають сказати передане їм "по телефону" вголос.
Перемагає команда, яка раніше закінчить передачу не спотворить текст.

  1. ВПРАВИ НА ПОДОЛАННЯ РЕГРЕСІЙ.

Читаючи текст, читачі стикаються з важкими словами (бар'єрами), зупиняються, розглядають несподівану перепону, намагаються повторити кілька разів. Вони втрачають час, гублять логічний зв'язок слів, знижують темп читання.
Щоб позбутися регресій, необхідно добре вивчати зміст тексту, визначити важкі як для читання, так і для усвідомлення слова, записати їх на дошці, або на окремому аркуші паперу і розібрати разом з учнями. Звичайно, більше уваги приділяється тим учням, у кого слабка техніка, вони мають прочитати ці слова уголос кілька разів.
Вправа «Блискавка»
На початку виконання цієї справи орієнтую дітей де, під час читання, заучуємо вправу — в кінці першого чи другого абзаца. Читання проводимо всім класом. Ведучий [вчитель) читає вголос. Діти за вчителем читають в півголоса. Починаємо читати в досить повільному темпі, з кожним новим рядком темп читання збільшуємо, тобто весь час читаємо в прискореному темпі. З вправою «Блискавка» справився той, хто встигав читати за вчителем з найшвидшому темпі. Деякі діти не встигають читати в такому темпі, але вони намагаються вимовляти слова за вчителем, і це дає також позитивні результати.
Вправа «Ланцюжок»
Учні класу об'єднуються в три команди. Кожен школяр читає по одному реченню, а решта повинна уважно стежити за читцем. Якщо хтось не може продовжити читання, то «ланцюжок» вважається перерваним. Далі читає інша команда. Перемагає та команда, учасники якої жодного разу не перервуть «ланцюжок». Ця гра дає можливість охопити всіх дітей читанням.
Вправа «Буксир»
Спочатку читає вчитель, беручи «на буксир» увесь клас. Потім сильний учень — слабших товаришів. Читаючи за вчителем або учнем, решта дітей має встигати читати мовчки. Можна читати попарно за партою напівголосно (слабший сильніший). Слабший намагається догнати сильнішого, а сильніший — тягне «на буксирі» слабшого.
Вправа «Торбинка»
Учні читають текст протягом однієї хвилини і помічають, де закінчили. Потім читають цей уривок ще 2-3 рази з фіксуванням часу. Кількість прочитаних слів щодалі збільшується. Діти підраховують, на скільки більше слів вони прочитали в порівнянні з першим разом, вважаємо, що ці слова — це їхній скарб, який вони кладуть в торбинку.
Інколи перевіряємо, у кого найбільший скарб. Це викликає у дітей позитивні емоції та бажання читати швидше, щоб збільшити свій скарб.
Вправа «Засічка— кидок»
Почувши слово «кидок», учні починають читати для фіксування часу, коли пролунає слово «засічка» — зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово.

  1. ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ, ПИЛЬНОСТІ ЗОРУ ТА УВАГИ.
Вправа «Склади прислів'я»
Використовуючи цифрову підказку дітям необхідно скласти прислів'я.

(1) пов (6) зем (2) ний (7) лі
(5) до (3) ко 2 пус (8) гнеть
(9) ся 1 а (4) лос 5 ру
З тий. 4 уго 7 ся 6 пнеть
(1) лас (6) чи (4) день 4 вей
(5) по (2) тів (7) на 6 кін
(3) ка 1 а 2 со 5 за
8 є 3 ло (8) є 7 чує
Вправа «Пеньок»
У таблиці записані однакові слова. Серед них таке, що відрізняється тільки однією буквою. Таблиця показується дітям на кілька секунд. За цей час вони повинні «пробігти» поглядом, знайти і назвати це слово. Можливий і інший варіант цієї вправи. Викликана дитина повинна досить швидко прочитати записані в стовпчик слова. Швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це треба зробити швидко й чітко, якщо дитина помилилася, чи запнулася, то вважаємо, що зашпортнулася об пеньок. Пропонуємо ще потренуватися.
Дуб ліс день нічка
Діб ліз день нічка
Дуб ліс пень нічка
Зуб ліс день пічка
Вправа «Пеньок 2»
липка мишка ніжка дочка чоботи
липка миска ніжка дочка чоботи
лапка мишка ніжка бочка чоботи
липка мишка кішка дочка хоботи
липка мишка ніжка дочка чоботи
4. ВПРАВИ НА РОЗВИТОК АНТИЦИПАТІЇ.
Уміння передбачати під час читання наступне слово називається антиципацією.
Формування антиципації помітно сприяє розвиткові швидкості читання. Спочатку пропоную школярам для читання слова з пропущеними буквами, потім речення з пропущеними словами. Коли вихованці вже добре справляються з цими завданнями, вводжу вправи.
Вправа «Відгадайлика»
Гра у парах.
Учні пишуть по кілька слів. Пропускаючи голосні. Потім обмінюються листочками і відновлюють задумані слова. Перевірка взаємна. Інший варіант цієї вправи. Добираю невеличкі вірші, тексти з пропущеними буквами, словами, а на звороті — цей же текст, записаний повністю.
Таким чином, діти мають змогу зіставити текст, перевірити себе.
Вправа «Диктор»
Вже сама назва вправи підказує, що ця вправа є копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не обов'язково робити макет телевізора, достатньо запропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відривати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферичний зір, оперативна пам'ять, антипація, а також покращується техніка читання. Доцільно цю вправу використовувати в третьому класі.
Вправа «Павутинка»
Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Наприклад: школа — клас — парта — учні і т. д.
Інший вид вправи.
Вчитель називає перший склад, а діти добирають слова, що починаються цим складом.
Перемагає той, хто створив найбільшу павутинку.
Вправа «Відгадайлик»
Ми носили воду... ситі, Ходять лелеки... лузі,
Та дерева не.... Ходять лелеки... тузі.
Воду... ситі не носити, Завтра у вирій далекий
Саду ситом... полити. Будуть летіти....
Гавкав у дворі Пушок, Маринка допомагала....
Не на кицю -... сніжок . Вона вимила.... Замела....
Бо... холодним пухом Сходила за братиком в...
Впав на носк і на ву.... І сіла виконувати....
Вправа «Хто придумає кінець той і буде молодець»
Жме...( нька) Жни...(ва)
Ве...(сна,рба) Го...(ра, лова, дина
Поча...(ток) Мо...(роз, лодець, локо)
Вправа «Загубилась буква»
із ад ак
ухо ито оре
ода окіл авпа
улик ерце едаль
орота орока алина
орона естра орква
есна иничка узика



Дітям пропонується відгадати букву що підходить до слів цілого стовпчика.
Вправа « Який голосний загубився»

Л                        Л

       К       Т              М       К

  Д                         К


        Б                        В

  В       Р              Б       К

      К                        Ж

Вправа «Відшукай у слові слова»
Дітям пропонуються одне велике слово.
Використовуючи букви з цього слова скласти нові слова
АПЕЛЬСИН : син, лин, сани, насип, напис.
АБРИКОС: коса, сир, рак, бак, соки, кора, рис, краб.
ЕЛЕКТРИКА: три, кит, крила, лак, рак, ракета.
ВЕЛОСИПЕД: село, осел, поле, оси, пил, весело.

5. ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ВМІННЯ УЧНІВ ОРІЄНТУВАТИСЯ В ТЕКСТІ.
Для цього використовую вправу «Стоп! Вперед!»
Вправа «Стоп!Вперед!»
На першому етапі проведення цієї вправи вчу дітей запам'ятовувати зором, де зупинилися під час читання. Наприклад: учень читає, вчитель подає команду: «Стоп!» Пропонує учням очима запам'ятати, де закінчив читати товариш. Діти віднімають пальчики від рядка, а вчитель проводить опитування, як діти зрозуміли прочитане, або просить переказати частину, яку прочитали. Звучить команда: «Вперед!» Діти повинні відшукати місце, де зупинилися під час читання.

На наступному етапі вправа «Стоп! Вперед!» використовується для вироблення умінь знаходити в тексті опис або порівняння. Один учень читає, а другий, якому дано завдання відшукати опис, зупиняє його командою, пояснює, що тут описується і подає команду «Вперед!»
До цієї вправи доцільно підключати учнів, які не люблять читати вголос або неуважні на уроці. їм подобається подавати команди і вони зосереджуються, стають уважними, старанними.
Вправа "Оченята"
Діти читають текст вголос швидко хором. Звучить команда "Оченята!". Діти закривають очі, розслабляються. Через декілька секунд:
"Блискавка!". Учні відкривають очі і починають швидко читати далі (не стежачи пальчиком).
6. ВПРАВИ ДЛЯ ТРЕНУВАННЯ ОБРАЗНОЇ ПАМ’ЯТІ.
Вправи для тренування образної пам'яті необхідні для усвідомленого читання. Тобто вчать дітей «бачити» у своїй уяві, створювати образ з прочитаних в художніх текстах описів природи, людей, оточення.
Вправа «Образ»
Вчитель читає набір іменників, які пов'язані одним, або двома образами. Кількість слів не більше десяти. За сигналом вчителя діти записують слова у стовпчик. Перед вправою доцільно попередити учнів, що слова легше запам'ятати, якщо по них уявити образ. Мало відновлених слів — значить не повний образ. Проводиться перевірка питаннями: «Хто записав 5 слів? Хто 6 слів?» і т. д.
Потім вчитель знову зачитує слова й учні встановлюють, які з них вони не записали.
Наприклад. Дерево, гілка, гніздо, пташеня, кіт, портфель, книга, зошит, ручка.
ВПРАВИ НА ВИРОБЛЕННЯ ПРАВИЛЬНОСТІ ЧИТАННЯ
Вправа № 1
Прочитай правильно кожне слово загадки. У дво- і трискладових словах постав наголос, придумай відгадку.
Скажи, скільки складів у слові-відгадці?
Загадка
В лісі є кравець чудовий
шиє звірам він обнови.
Для ведмедів — кожушки
для лисичок — сорочки,
для куничок — рукавички,
а для білочок — спіднички,
зайцям — валянки на лапки,
а для вовка — сіру шапку.
І собі пошив — піджак.
Хто кравець — такий
Вправа № 2
а) Прочитай чарівний ланцюжок слів. А в чому їх незвичність, чарівність?
Дим — дім — тім — сім;
сон — син — сан.
б) Запиши слова — назви дерев.
Правильно прочитай кожне, постав наголос.
Дуб, осика, сосна, клен, береза, ліщина.
в) Знайди в колонці слів наскрізні букви, підкресли їх:
відро бачок
дідусь бичок
садок тачка
дудка качка
Вправа № 3
Прочитай незвичні слова - «перевертки». Значення їх не зміниться, коли читатимеш зліва — направо, та справа — наліво. Чи так?Перевір себе:
еге. ага, біб. тут, пуп, дід, піп, око, ПИЛИП, АЛЛА, АДА, АЗА, корок, потоп, кабак.
Вправа № 4
Загубилися склади.
Знайди їх, утвори слова, правильно прочитай їх.
Де..во, ..рона, ки..ми, соро.., вов..,
зем.., …тра, зер.., дош..., світ..фор.
Вправа № 5
Прочитай слова, поділи їх на склади, постав наголос.
Робота, косив, торбинка, виходив, порада, говорить, косар, підкови, виросте, землю, зорати, братику, постривай, вигін, легкий, тікати.
Вправа № 6
Прочитай правильно прислів'я про дні тижня.
Підкресли назви днів тижня.
У понеділок роботи не починай і в дорогу не вирушай.
Вівторок — щасливий день. На вівторок бід зібралось сорок.
Гуляла середа, як ще була молода.
Не сунься середа наперед четверга, бо ще й п'ятниця буде.
Краще тепер, ніж у четвер.
Сім п'ятниць на тиждень.
Субота — кінчається робота.
Як неділя, то й сорочка біла
Вправа № 7
Проглянь словосполучення. Доповни пропущені слова.
Правильно прочитай кожне слово.
У слонихи — слоненя.
У гуски —……
У тигриці — ……
У ...... — теля.
У…….— левеня. і
У вівці —……
У вовчиці —……
У …..— кошеня.
Вправа № 8
Склади із букв поданих слів побільше нових слів.
Допиши їх і правильно прочитай кожне.
  1. Сироїжка: сир, їжа, сирок, роса...
  2. Апельсин: син, лин, сани, риба, насип, напис...
  3. Клени: лин, клин, лан...
  4. Горобина:
  5. Абрикос: коса, сир, рак, бак, соки, гора, кора, рис, краб.
  6. Електрика: три, кит, лелека, ракета, лак, рак, крила.
  7. Велосипед: село, море, поле, оси, пил, весело.
  8. Горизонт: гори, рот, роги, грім, нори, ноги, тон, ноти.
  9. Соловейко: коло, воло, колесо, колос, соло, коваль.
  1. Молоко: лом, коло...
  2. Буквар:
  3. Жайворонок: жар, ворона, край, нора...
  4. Рибалка: балка, краб...
  5. Листоноша: лист, ноша...
Вправа № 9
Прочитай правильно текст. Підрахуй скільки разів тут повторюється слова: очі. має, бачить?
Має очі — кішечка,
має очі — песик,
має очі Віточка,
має очі Лесик.
Бачить кішка мишку,
бачить песик — кішку,
бачить Лесик Віточку,
що тримає квіточку. (І. Січовик)
Вправа № 10
Прочитай уважно текст про невдячного кота.
Дали котові якось рибку.
Він з задоволенням узяв.
З'їв на обід ту рибку швидко
І навіть слова не сказав.
А був би ввічливим котом,
то помахав би хоч хвостом.
Чи зустрів ти у цьому тексті такі слова: якось, з задоволенням, швидко, ввічливим, помахав, хвостом.
Знайди їх підкресли.
Вправа № 11
Зміни одну букву в слові і вийде цілий їх ланцюг.
ЛІТО — лото: село — сало, село — само;
РІЧКА — ручка; сіни — сани; Ліна — луна;
САНЯ — Соня — Тоня — Толя — Коля — Поля.
Вправа 12
1). Знайди букву, яка загубилась, допоможи їй стати на своє місце, прочитай правильно всі слова:
..од, солове., троле… бус, ча.., ліні..ка, трамва.., ма...ка, корова..,
ша..ба.
2). Зміни кожне слово так, щоб у ньому була буква Й.
Запиши ці слова в дужках за зразком:
лити (лійка), бити (бійка), заєць ( ), лаяти ( ).
Вправа № 13
Прочитай правильно кожне слово казки про звук Й. Багатоскладові слова читай плавно, не розбиваючи їх.
Засумували звуки в алфавіті.
  • Заспіваймо? — сказав один своєму сусідові.
  • Я не вмію, — сумно сказав той.
  • А ти спробуй. Співай як я: и-и-и-и-и-..!
  • Й-й-й-й-й-й-й-...
  • І справді не вмієш. Дивно: всі голосні співають, а ти ні.
  • Я не голосний.
  • Приголосний, чи що?
  • І не приголосний.
  • Хто ж ти?
  • Я .. я — напівголосний.
  • А такі хіба бувають?
  • Один я такий...
  • Ну, й кому ж ти, напівголосний, потрібний?
Всім потрібний. Бачиш, я теж стою в алфавіті.
  • Стой — шкода, чи що.
  • Не «стой», а «стій». Ось я й знадобився!
  • Ну добре, стій. А для чого тобі цей значок?
  • Сам здогадайся...
Як ти гадаєш, чи правду про себе сказав звук Й? Що ти знаєш про цей звук?
ВПРАВИ НА ДОСЯГНЕННЯ ВИРАЗНОСТІ ЧИТАННЯ.
Інтонація – один з найважливіших компонентів висловлювання учнів початкових класів.
У роботі над інтонацією важливо дотримуватися певної послідовності та систематичності, правильно добирати дидактичні вправи, органічно поєднуючи граматичні, орфоепічні, текстові завдання з тими, що сприяють розвиткові інтонаційних умінь.
Скажімо, у 1 класі під час вивчення програмових тем учитель має організувати практичне спостереження за особливостями інтонації у текстах, які використовуються в різних ситуаціях, показати залежність сили голосу і темпу мовлення від умов спілкування, зокрема, навчити дітей інтонувати слова ввічливості.
Послідовність роботи над інтонацією може бути такою:
1) спостереження за інтонаційно правильним читанням учителя;
2) прослухування того ж матеріалу, прочитаного кількома учнями;
3) виправлення неправильної інтонації в чужому мовленні;
4) вправляння в інтонаційно правильному читанні аналогічних прикладів, запропонованих учителем. Зауважимо, що складовою частиною завдань до вправ мусять бути і такі, які б зосереджували увагу учнів на змісті текстів, давали б можливість зрозуміти, який підтекст висловлювань, яке їх емоційне забарвлення.
Тема. Сила голосу і швидкість мовлення.
Учитель повідомляє про те, що кожне усне висловлювання може оформлятися різною силою голосу: дуже голосно, голосно, напівголосно. Далі демонструє усі три варіанти, читаючи вірш:
Світлячок
Спить метелик-біланець,
Спить зелений стрибунець,
Спить ромашка і кульбабка,
Під листком заснула жабка.
А маленький світлячок
Не лягає на бочок:.
Він засвічує ліхтарик
І чита собі букварик.
(А.Камінчук).
- А як ви думаєте, з якою силою голосу треба читати вірш? (Напівголосно). Чому? (Тому, що коли всі сплять, бажано говорити тихо).
- Отже, сила голосу залежить від умов, за яких ми з вами спілкуємось.
Наступні вправи допоможуть учителеві розширити і закріпити відомості про силу голосу і швидкість мовлення.
Вправа 1.
Прочитайте текст мовчки. Пригадайте, з якої казки цей уривок. Якою силою голосу треба читати слова Вовка, а якою — Лисиці? Чому?
Побіг Вовк мерщій на річку, та до ополонки, та хвіст в ополонку (...).
- Ловись, каже, — рибко, велика та все велика! Ловись, рибко, велика та все велика/ Ловись, рибко, велика та все велика!
Не хочеться йому малої. А мороз надворі такий, що аж шкварчить! Лисичка ж бігає берегом та все (...):
Мерзни, мерзни, вовчий хвосте.
Мерзни, мерзни, вовчий хвосте.
Які слова, на вашу думку, пропущено в казці на місці трьох крапок? Чи потрібні вони? Чому?
Отже, спілкуючись, можна опускати слова, які, на вашу думку, й так відомі тим, з ким ви говорите.
Вправа 2.
Читання спочатку вчителем, а потім учнями прислів'я в різному темпі: повільному, швидкому, середньому.
Слово не горобець, випустиш — не піймаєш.
Вправа 3.
Прочитайте поданий текст у різному темпі.
В гостях у білочки
У рудої білочки
Дуже гарні діточки.
Одне, як мізинчик,
Сіло на ослінчик.
Друге, як грибочок,
Сіло на кілочок.
Третє, як мишка,
Ухопило книжку,
Сторінки гортає,
Казочку читає.
(А.Камінчук).
У якому темпі потрібно читати цей текст? (Учитель допомагає дітям усвідомити: якщо автор описує детально якісь ознаки, треба читати повільніше).
Випишіть у зошити виділені порівняння. Як ви розумієте їх значення? Складіть з ними речення і запишіть.
Для того, щоб учні навчилися читати не кваплячись, учитель простукує олівцем середній темп читання (постукування має припадати на паузи).
Наступна вправа практично допоможе вчителеві розвивати уявлення і про тон висловлювання.
Вправа 4.
Прочитайте текст у середньому темпі. Скажіть, яким тоном його треба читати — веселим чи сумним? Чому?
Небеса прозорі, Як глибінь ріки, Падають, як зорі, З явора листки. А над полем нитка Дзвенить, як струна. Зажурилась квітка Чує сніг вона.
(Д.Павличко).
Поясніть, як ви розумієте значення поданих висловів: небеса прозорі; листки, як зорі; квітка зажурилась. Замініть їх близькими за значенням.
Вправа 5.
Прочитайте вірш мовчки. Зверніть увагу на те, як треба вимовляти слова ввічливості. Прочитайте текст вголос, вимовляйте слова ввічливості, дотримуючись відповідного тону.
Мова
Сію дитині
в серденько ласку.
Сійся-родися
ніжне «будь ласка»,
вдячне «спасибі»,
«вибач» тремтливе —
слово у серці,
як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!»,
«Світлої днини!»
щедро даруй ти
людям, дитино.
Мова барвиста,
мова багата,
рідна і тепла,
як батьківська хата.
(В.Гринько).
Чи однакове значення має слово сіяти у цих словосполученнях?
1. Сіяти лан, пшеницю, овес, насіння.
2. Сіяти ласку, радість, горе, нещастя.
Вправа 6.
Прочитайте слова, якими люди вітаються під час зустрічі. Повертаючись зі школи, привітайтеся зі своїми знайомими. Простежте, яким тоном вам будуть відповідати.
Добрий день, доброго дня, доброго ранку, добрий вечір (добривечір), здрастуйте, радий вас бачити, привіт.
Вправа 7.
Прочитайте слова прощання. Скажіть, які з них можна використати під час прощання з друзями, а які — з дорослими. Яким тоном їх треба вимовляти?
Хай щастить, на все добре, усього доброго, до зустрічі, до побачення, бувай.
Вправа 8.
Прочитайте слова подяки, радості, дотримуючись відповідного тону.
Дякую, спасибі, дякую від щирого серця, безмірно вдячний вам, це дуже люб'язно з вашого боку, я дуже зворушений вашою увагою.
Придумайте ситуації, за яких ви використали б ці слова.
Вправа 9.
Прочитайте діалог, додавши замість трьох крапок потрібні репліки. Дотримуйтесь відповідного тону.
Знайомство
Дозволь познайомити тебе з моїм давнім другом Петром.
.... Мене звуть Олегом.
... . Де ти живеш?
... . А ти?
.... Як ти любиш проводити свій вільний час?
.... А чим захоплюєшся?
Дуже приємно було з тобою познайомитись. Сподіваюсь, ми скоро побачимось.
Тема. Будова тексту.
Вчитель говорить про те, що між кожним абзацом слід робити велику паузу (три ритмічні постукування). Читаючи тексти, продовжуємо розвивати у школярів чуття ритму між абзацами (або учитель, або учень вистукують паузи).
Вправа 1.
Прочитайте текст. Запишіть, поділивши його на абзаци.
Та й поклала кладочку
Біжить лісовою стежкою маленька мурашка. Біжить вона по їжу, бо вдома дітки маленькі її чекають. Коли це стежечку перетнув струмок. А на тому боці пахучі зернятка лежать. Як же добратися до тих зерняток ? Бачить мурашка на березі струмочка росте висока стеблина. Зрізала мурашка стеблину. Впала стеблина через струмок. Перелізла мурашка по ній на той берег. Ось і зернята пахучі. Чекайте, дітки, матуся вже їсти несе. (За В.Сухомлинським).
Прочитайте, дотримуючись пауз між абзацами.
Далі ознайомлюємо школярів з особливостями інтонування кожної частини тексту. Вчитель розказує про те, як треба інтонувати початок тексту (так, щоб викликати зацікавлення до того, що буде далі), основну частину (інтонація з'ясування), підсумкову (інтонація завершення думки). Закріплюємо ці відомості на прикладах таких вправ.
Вправа 2.
Прочитайте текст мовчки. Визначте зачин, основну і підсумкову частини. Прочитайте текст уголос, правильно інтонуючи кожну частину. Яка тривалість пауз у кінці кожної частини? Як це передається на письмі?
Кукурудза відома ще з глибокої давнини. На батьківщині, в Центральній Америці, населення її вирощувало ще за кілька тисяч років до нашої ери.
Після відкриття Колумбом Америки кукурудзу завезли в Іспанію, звідти вона потрапила до Франції, Італії, Індії, Китаю.
З 17 століття рослину починають вирощувати в Росії, Бессарабії, на півдні України, в Грузії.
Замініть вислів з глибокої давнини близькими за значенням словами (здавна, дуже давно).
Вправа 3.
Знайдіть і прочитайте частину тексту, де показано радість Сергійка. А які рядки свідчать про байдужість товаришів? Прочитайте текст, дотримуючись пауз між абзацами і відповідного тону.
Чому плакав Сергійко
Три тижні не був у школі Сергійко. Хворів. Скучив за товаришами й за вчителькою.
Радісний, збуджений прийшов хлопчик до школи. Ось і його парта, ось і товариші.
Думалось йому: в очах товаришів побачить радість і привітність. Та їхні очі були спокійні і незворушні.
А ти виконав сьогодні завдання ? — тільки й спитав сусід по парті.
Виконав, тихо сказав Сергійко й заплакав.
(За В.Сухомлинським),
До поданих нижче доберіть слова, протилежні за значенням: тихо — ..., радісний — ..., плакати — ... .
В якій ситуації можна було б використати ці слова?
Тема. Текст-розповідь і текст-опис.
Учитель наголошує, що для тексту-розповіді характерний тон повідомлення, швидкий або повільний, з підвищеним або зниженим голосом. Опис відрізняється повільнішим темпом, більш одноманітним характером інтонації. Залежно від того, яку мету ставить перед собою автор (лише точно описати місцевість або ж змалювати художню картину), читати треба відповідним тоном. У першому випадку — повільно, виділяючи подробиці. У другому — емоційно, передаючи настрій автора.
Вправа 1.
Прочитайте текст мовчки. Визначте, це текст-опис чи текст-розповідь. Яким тоном його треба читати? Прочитайте вголос, дотримуючись відповідного тону.
Трав'яна жаба живе в заплавах річок і в лісах. Вона веде наземний спосіб життя. Може тривалий час обходитися без води. Вдень вона ховається, а на полювання виходить у сутінках або вночі. Під час дощу буває активною і вдень. Забарвлення трав'яної жаби зверху буре, а знизу брудно-біле або жовтуватого кольору з плямами. Зустрічається вона на півдні України.
Які слова допомагають авторові передати точні ознаки цієї тварини? Опишіть зовнішній вигляд жаби, яку вам доводилось бачити (можна дати зорову опору — малюнок жаби).
Вправа 2.
Прочитайте обидва тексти. Визначте, який з них розповідь, а який — опис. Прочитайте обидва, дотримуючись відповідної інтонації.
Киця-жартівниця
Киця наша чорна,
Жвава і проворна,
Прудко бігає вона
Від вікна і до вікна.
(А.Коссовська-Давиденко).
Кошеня
Засмутилось кошеня -
Треба в школу йти щодня.
І прикинулося вмить,
Що у нього хвіст болить.
Довго думав баранець
І промовив, як мудрець:
- Це хвороба не проста,
Треба різати хвоста.
Кошеня кричить:
Ніколи!
Краще я піду до школи!
(П. Воронько).
До слова жвавий доберіть слова, близькі за значенням (прудкий, моторний, швидкий, рухливий, порский, енергійний).
Практичне засвоєння форм звертання виробляє у школярів уміння правильно виділяти звертання у мовленні (робити логічний наголос). З пропедевтичною метою можна проілюструвати і багатство інтонацій, якими передається звертання (весело, сумно, докірливо, засуджуюче і т.п.).
Наприклад:
Вправа 1.
Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому звертання. Яким тоном його треба вимовляти? (З гордістю). Якою силою голосу?
Вийду в поле, стану серед жита,
Задивлюся в небо голубе:
Земле рідна, поки буду жити,
Доти і любитиму тебе.
(М.Луків).
Доберіть до слів земле рідна близькі за значенням. Складіть і запишіть речення.
Вправа 2.
Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому звертання. Яким тоном його треба вимовляти? (Ласкаво).
Пісенька
У садочку пташечка
Гомонить пісень.
Тьохкає-цвірінькає
Увесь Божий день.
Заспіваю пісеньку
Весело і я;
Скаже мені матінка:
«Пташечко моя!»
(Ніна Мудрик-Мриц).
Знайдіть у тексті слова, які допомагають надати ласки, ніжності. Складіть з ними речення і скажіть, у якій ситуації їх можна використати.
Прочитайте речення: Пташечка гомонить пісень'. А як ще можна сказати? Який варіант кращий — ваш чи авторський?
Тема. Розповідні речення.
Учитель акцентує увагу на тому, як інтонувати такі речення в текстах, вчить знаходити важливі для вираження думки слова, виділяти їх логічним наголосом.
Вправа 1.
Прочитайте текст, правильно інтонуючи розповідні речення. Дотримуйтесь пауз у кінці речень. Важливі для вираження думки слова (їх учитель заздалегідь виділяє у тексті) читайте з більшою силою голосу.
Сховав грудень під кригою водойми, розмалював шибки щедрим сріблом, повдягав у білі мережива ліси, кожну купочку землі перетворив на міцну грудку. Тому й сучасна українська назва цього місяця походить від «мерзлих грудок на шляхах».
(З.Друзь).
Вправа 2.
Прочитайте. Скажіть, який це текст — розповідь чи опис. Чому ви так думаєте? Прочитайте його ще раз, виділяючи важливі для вираження думки слова. Яким тоном треба читати 1, 2 абзаци? (Лагідним, ніжним).
Яким 3 абзац? (Грізним).
Васько
Котик-коточок сірий лобочок. Ласкавий Васько та хитрий... Лапки оксамитові, кігтики гострі. У Васька вушка чуткі, вуса довгі, шубка шовкова.
Лащиться котик, вигинається, хвостиком виляє, оченята заплющує, пісеньку співає.
А попалася мишка не прогнівайся! Очі великі, зубки криві, лапки, мов залізні, пазурі з'явилися!
(За К.Ушинським).
Випишіть слова, які допомагають авторові практеризувати лапки..., шубку..., кігтики... .
Тема. Питальні речення.
Вивчаючи цю тему, як і попередню, спостерігаємо за даним типом речень у зв'язних висловлюваннях. Виробляємо вміння надавати загального тону всьому тексту та питальної інтонації окремим реченням, виділяти логічним наголосом слова, що містять питання.
Вправа 1.
Прочитайте віршик-розмову двох жабок. Слова-речення, в яких міститься питання, передайте відповідною інтонацією. Визначте, який це текст — опис чи розповідь. Доведіть.
Розмова
Сиділи дві жабки
Біля ставка,
Була в них розмова
Така!
Ква ? — питала перша жабка
стривожено дуже.
Ква-ква-ква...
відповідала
Друга їй байдуже.
Ква-ква-ква ?
перепитала
Перша жабка знову,
І на тому закінчилась
Жаб'яча розмова.
(Д.Пилипенко).
Тема. Спонукальні речення.
Акцентуємо увагу як інтонувати слова, що виражають спонукання (виділяти їх більшою силою голосу).
Вправа 1.
Прочитайте вірш. До чого закликає автор? До кого він звертається? Знайдіть у тексті слова, які виражають спонукання. Підготуйтесь виразно читати вірш, підкресливши у тексті слова, важливі для вираження спонукання.
Батьківщина
Он повзе мурашка,
Ось хлюпоче річка.
Не зривай ромашку,
Не топчи травичку.
В зелені діброва,
В китицях ліщина.
Глянь, яка чудова
Наша Україна.
Журавлі над лугом
Крилять рівним клином.
Будь природі другом,
Будь природі сином!
(А.Камінчук).
ВИКОРИСТАННЯ ГРИ ТА ІГРОВИХ СИТУАЦІЙ
НА УРОКАХ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Як зробити урок цікавим, таким, що запалить животрепетну іскорку допитливості в очах дитини, зародить бажання вчитися?
Відповідь на це питання — гра!
На уроках навчання грамоти використовуються різні ігри: «Слухняний ротик», «Хто в будиночку живе?», «Зашифровані слова», «Слово в слові», «Відшукай початок», «Кінчик», «Без зупинок», «Впізнай з першого погляду», «Відгадай», «Краща пара»...

1. Гра «Допиши слово». Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів. І ряд ЛІ-               ІІ ряд ЗО-                      ІІІ ряд СА- 
-то                          -опарк                               -док
-
так                          -шит                                -лат
-
с-                            -ря                                     -к
-
нь                           -на                                     -ло
-
кар                        -лото                                  -ни
2. Що зайве? Чому? а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор. б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.
3. Знайти звук [л]:
-
Лелеки, лелеки, куди ви літали?
-
За море, далеко, - лелеки сказали.
4. Назвати ознаки предмета: Кавун ( який?) круглий, смугастий, зелений, солодкий. Лисиця ( яка?) руда, хитра.
5. Дібрати синонім: Батьківщина - Вітчизна Буква - літера Азбука абетка Поле - лан, нива
6. Скласти речення з омонімами: ключ, лисички, коса, лист, сонечко.
7. Назвати предмети, які входять в групу: Меблі - ( диван, ліжко, стіл, стілець). Посуд - ( тарілка, каструля, сковорода). Фрукти - (яблука, сливи, груші, абрикоси).
8. «Хто більше На дошці записані слова: а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс; б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор. Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками).
9. Гра «Піймай звук». Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком. Дубові дрова дід рубає в дворі під деревом старим. А дітвора допомагає носити дрова з двору в дім.
10. Гра «Піймай велику букву». Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви: дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.
11. «Добери пару». Підібрати слова, які відрізняються одним звуком: гайка - чайка дуб - зуб миска - мишка коза - коса.
12. Відгадати останнє слово рядка вірша: Ой, снігу, снігу білого насипала….. (зима). Прибіг сховатись заїнька ялиноньки ( нема).
13. Назвати «дзеркальні» слова: Пилип, Алла, наган, потоп, дід, око, біб.
14. Утворити слова із заданим складом: ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина; лі літо, ліс, ліки, лікар, літак.
15. Скласти слово із поданих букв: а) д, т, и, і - діти; б) о, л, е, п - поле; в) д, ш, о, к, а - дошка.
16. Хто яку роботу виконує? Лікар - ( лікує людей). Пекар - ( пече хліб). Учитель - ( навчає дітей). Хлібороб - ( вирощує хліб).
17. Хто це? Що це? Назвати предмет за його ознаками: а) руда, хитра - ( лисиця): б) жовтий, кислий, корисний - ( лимон): в) полохливий, довговухий, куцохвостий - ( заєць).
18. «Малюк і Велетень». Утворити від поданих слів зменшені та збільшені назви: а) рука ручка ручище; б) нога ніжка ножище; в) ніс носик носище.
19. Хто так каже? Му-у-у-у - корова; каркає - ворона; ква-ква жабка; ірже кінь; хро-хро свинка; ґелґочуть гуси; гав-гав - песик; мекає вівця. 20. Дібрати склад з м’яким приголосним. то - тьо, на ня, ну ню, ло льо, ви ві, се сє.

21. Підібрати слово, яке б відповідало заданій моделі:
=
о о = сіно
=
о о ліки
-
о о півень - о = день
22. Гра «Хто чи що»? Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? : ворона, кінь, ворота, діти, гриб, літо, синиця, літак, льотчик.
23. Скласти слово за схемою: телевізор, велосипед, задача, машина, магазин, кіно, зошит 
24. Скласти речення за схемами: І___________ _________ . І___________ _________ _________. І___________ __ _______ _________ .
25. Визначити спільну частину в словах: а) сад, садок, садівник, садочок, садити; б) ліс, лісок, лісник, лісовий, пролісок.
26. Скільки речень? а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи. б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ.
27. Утворити слово:                                                 ре                                                 ва                                                да                      МО-                   сти                                                локо                                                роз
28. Дібрати влучне слово: а) зелена курка, ластівка, трава; б) солодкий лимон, цукор, хрін; в) рідний батько, міст, портфель.
29. Замінити підкреслені слова назвами. Він пише. Хлопчик пише. Вона читає. Дівчинка читає. Воно світить. Сонечко світить. Вони сидять. Школярі сидять.
30. Назвати одним словом: Карась, щука, сом - ( риба). Ластівка, соловей, синиця - ( птахи). Липа, дуб, сосна - ( дерева).
31. Продовжити речення. а) Шуба одяг, а чоботи - ( взуття). б) Малин кущ, а береза - ( дерево).

32. Хто як пересувається? Білка - стрибає. Кінь - бігає. Риба - плаває. Метелик - літає. Рак - повзає.
33. Порівняти ознаки предметів. Сніг м’який, а лід - твердий. Яблуко солодке, а а лимон - кислий. Помідор червоний, а огірок - зелений.
34. За назвами дій впізнати тварину. Бігає, ірже - кінь. Пищить, літає, кусає - комар. Повзає, плаває - черепаха.
35. Утворити нове слово. На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово. Рука + в = рукав. Коло + с = колос. Рано + к = ранок. Коса + р = косар.
36. З розрізнених складів скласти слова. СИ НО КО ЛИ коси косили носили коли
37. Вставити букви, що позначають голосні звуки: п..рт.. ( парта), кл…с ( клас), р…к…в ( рукав),
ч…нь ( учень), в…кн… ( вікно), з…ш…т ( зошит).
38. Прочитати зашифровані слова:
+
ДА = колода
+
С = колос ВІ + 3 + НА = вітрина
3 +
ВОГА = тривога С + 3 + Ж = стриж
, +
Р = комар СМОР + 1 + А = смородина Г + 1 + А = година
39. Йо чи ьо? вставити потрібне буквосполучення. міль… ( йо) - мільйон
(
ЙО) сип - Йосип Ст… ( ьо) - Стьопа л… ( ьо) - льон ра ( йо).. н - район л… ( ьо ) х - льох ма ( йо) р - майор

40. Скласти ланцюжок. Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного: ластівка атлас син небо орел…
41. Утворити з пропущених букв слово: ду . Б У . рок ш… К… ола В есна п… А…рта Р… анок
42. Гра «Хто швидше збере речі» Грають два учні. на картках зображені предмети одягу та взуття. Перший учень збирає картки зі словами, в яких є звук [с ] а другий зі звуком [ ш ]: шапка, светр, сандалі, шуба, шарф, сукня, сорочка, штани, спідниця, вушанка.
43. Знайти пару. На картках написані слова: гичка, рак, кіт, коса, та ін.. На дошці мак, дичка, кит, коза, роса, кір. Підібрати слово, яке відрізняється лише однією буквою: рак - мак кір кіт - кит коа коса роса миша - тиша гілка білка гірка.
44. Яка буква зайва? Вчитель читає пари слів, учні називають вставлену букву: сова - слова мак - маяк мак - смак казка - указка хід - схід сон - слон
45. Гра «Пригости друга» Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] : риба, морозиво, торт, цукерки, варення, сир.
46. Шаради - загадане слово розподіляється на кілька частин: Для дівчаток це краса, Її щоденно заплітають. Відкинеш на початку « К » - Жалить, дзижчить, кусає. ( Коса оса).
47. Метаграми загадане слово відгадується за ознаками, заміна вказаних букв змінює поняття слова. Читати з « К » - тебе везе. Читати з « Т » - за тобою повзе. Якщо на « Л » ці букви замінити, Нічого не дає робити. ( Кінь тінь лінь).
48. Анаграми слова з одних і тих же букв, які означають назви різних предметів. Ось зернятко сипле Шура, Збіглися до неї… кури. Переставиш в слові букви Тебе обіймуть мамині руки. ( Кури руки). Хто летить стрілою вгору Вище хмар на іншу планету? А переставиш букви в слові, То повезе тебе карета. ( Ракета карета).
49. Виправити слово. Знайти слово, в якому допущено помилку. Рік пішов гуляти в сад. Не дійшов , бо повз назад. ( Рік рак). Ходить капля біля річки, Витягає жаб з водички. ( Капля чапля).

50. Гра «Буквена математика». Прочитати слова: буб + ли + ки = бублики, аз + бур р + ка = азбука, бом м + рома мА + вики и = боровик.
СИСТЕМА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Вважаю, що завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей радість від знань і самого процесу їхнього засвоєння.
В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність. Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання потребує від дитини кмітливості, уваги. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.
Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання слід дотримуватись таких вимог:
а) зміст гри має бути посильним для кожної дитини;
б) правила гри – прості і чітко сформовані;
в) у грі повинні брати участь усі діти;
г) підсумок гри – чіткий і справедливий.
Таким чином використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.
Гра «Хто більше»
Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» ( лисичка,…), буквою «к» (зайчик…), той переможець.

Гра «Хто з якої казки»
Люблю горішки, грибочки. (хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).
Гра «Хто більше знає?»
У грі бере участь необмежена кількість дітей. На кожен крок треба назвати одну казку. Виграє той, хто назве більше казок, жодного разу не помилившись.
Гра «Я з казки..»
За допомогою міміки і жестів покажи одного з героїв улюбленої казки.
Гра « Чарівний мішок»
Навпомацки впізнати предмет у мішку, вгадати, з якої він казки.
Гра «Відгадай»
Розбери «зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки.
коНіли не батре сятиясмі з біслашого.
і дід І абаб вонз листазось міса бісо.
Гра «Відгадай казку»
Відгадай казку за опорними словами: лисичка, рибка, вовк, ополонка;
Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч.
Продовж гру.
Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»
Книга вчить, як на світі … .
Наука в ліс не веде, а з лісу … .
Треба нахилитись, щоб з криниці води … .
Друга шукай, а знайдеш - … .
Продовж гру використовуючи свої прислів’я.
Гра «Хто перший»
Добери приказку
Коли хтось поспішає, кажуть:
- вчепися, як реп’ях у кожуха
Коли один одному докучає, тоді приказують:
- він не з одної печі їв.
Коли хтось вдає, що він все бачив і все знає, то говорить про нього:
- тиха вода береги рве.
Коли хтось на перший погляд сумирний і чесний, але несподівано вміє гостро відповісти, говорять про нього:
- хіба тобі дощ за комір ллє!
Коли хтось небажаний або непрошений, то говорять:
- він так тут потрібний, як п’яте колесо до воза.
Коли щось до когось довго доходить, кажуть йому:
- біг пес через овес.
Коли хтось робить якусь роботу поверхово або розповідає про щось коротко і неточно, йому говорять:
- виліз на грушку рвав петрушку і сказав: ах, яка смачна цибуля.
Коли хтось говорить таке, що « ні пришити, ні прилатати», то приказують йому:
- говори до гори, а гора горою.
Коли в суперечці один обстоює одне, а другий – інше, говорять:
- дід своє, баба своє.

Гра «Хто швидше розплутає порівняння»
Дужий, як заєць
Кучерявий, як слон
Вірний, як лис боязкий, як вовк
Голодний, як ведмідь колючий, як віл
Хитрий, як баран
Здоровий, як миша
Неповоротний, як пес
Впертий, як їжак
Маленький, як осел.
Гра «Хто перший?»
Визначити загадку, прислів’я, скоромовку, порівняння
Колючий, як їжак
Хоч не шию я ніколи,
А голок в мене доволі.

Їжак з їжачихою та їжаченятами наїжачилися.

Полохливий, як заєць.

Полохливий заєць і пенька боїться.

Довгі вуха, куций хвіст,
Невеликий він на зріст.

Захотілось зайцю зранку
З’їсти моркву до сніданку.
Гра «Хто більше знає?»
Хто називає як найбільше їстівних грибів, той переможець.
Гра «Я не я»
Розкажи про те, що ти робив вчора, не використовуючи слово «я»
Гра «Хто придумаю кінець, той і буде молодець.»
Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.
Гра «Продовж розповідь»
Христинка. Я милувалася красою осіннього листочка.
Тарасик. Я милувався чарівною красою осінніх квітів. А ти?
Оксанка. Христинка милувалася красо осіннього листочка,
Тарасик милувався … .
(Гра продовжується).
Кожен гравець повторює сказане попередніми дітьми, додаючи щось своє.
Гра «Дерева лісу»
Хто більше назве дерев лісу, той переможець
«Відгадай квітку за кольором»
Зразок. Білий – конвалія, … .
Жовтий - … , …, …. .
Гра «Знайди назви дерев»
У сполученнях літер поданих речень знайди назви дерев.
Іду берегом річки.
Я маю свій буквар.
Гра була дуже цікава.
Гра «Пташиний базар»
Кожен учасник гри вибирає собі улюблену пташку й імітує її голос.
Гра «Цікаве перетворення»
Спробуй перетворити лід і ніч,
змінюючи в кожному слові тільки одну букву за зразком:
Ніч лід
Річ ліс
Рік лис
Рак рис
Гра «За словом – речення!»
Переможцем стане той, хто за певний час розкаже більше прислів’їв і приказок зі словами мова, слово.
Гра «Хто більше знає»
По черзі гравці називають князів України. Хто останній назве, той переможець.
Гра «Я починаю, а ти закінчуєш»
«Коли закінчу школу, … »
«Як виросту, … ».
«Улюблене заняття - …»
Один з учнів повідомляє ведучому своє улюблене заняття. Гравці жестами, пантомімікою показують свою відгадку. Той, хто відгадає, стає ведучим.
Гра «Дитячі мрії»
Теплого літнього дня на околиці села посідали діти і почали мріяти: хто ким буде? Хочеться бути і музикантом, і полярником, і шахтарем, і моряком далекого плавання, і прикордонником, і футболістом, і пожежником. Ці дитячі мрії художник зобразив на картині.
Знайди їх.
Гра «Слово в слові»
У кожному з цих слів «сховалося» інше. Яке? Знайди і назви його, поясни значення.
Україна, земляк, народознавство, розмова, барвінок, музикант, різьбярство, гончарство, скарбничка.
Гра «Подорож по містах України»
Використовуючи карту, розроби маршрут подорожі. Спочатку називай односкладові слова (міста), потім двоскладові тощо.
Гра «Імена»
Літери вертикальних колонок (крім першої колонки, яка є початком слів) треба пересунути вгору або вниз, щоб у горизонтальних рядках прочитати розв’язок - українські імена. Богдан, Степан, Дмитро, Микола, Василь, Григір, Марія, Надія, Ірина, Олеся, Уляна.


М
Р
Д
С
Я
Н
А
Е
І
А
І
Л
Р
Н
Я
0
А
Я
І
А
У
Л
Й
Н
Я






Б
Р
С
О
Р
Н
С
О
Й
И
Л
О
Д
Т
Г
Г
Л
А
М
М
Е
Д
І
Ь
В
Й
Й
П
А
Р
Г
Л
К
Е
Л
Н

Гра «Швидко слово називай – йому риму добирай»
Листок — молоток — колобок — пеньок...
гілка — бджілка - сопілка ...
коса роса- оса...
Гра «Яке слово заховалось?»
Дорослий називає склади, а діти добирають слова за цими складами:
ма- мама, малина, машина...
ко - котик, корова, коровай...
лі - літо, лікар, лінійка...
Гра «Четвертий зайвий»
Педагог називає чотири слова, діти визначають у якому слові немає
потрібного звуку:
риба, окунь, морква, лікар;
шило котик, миска, миша.
Гра «Зайве слово (виключення)»
корова, свиня, заєць, вівця;
волошка, мак, пролісок, ромашка; тарілка, миска каструля, чайник, шафа; береза, калина, клен, граб
Гра «Назви одним словом» (узагальнюючі слова)
шафа, диван, стілець, стіл - меблі;
комар, метелик, жук, мураха - комахи; барвінок, фіалка, троянда, мак - квіти; горобець, перепілка, зозуля, чиж - птахи.
Гра «Один – багато»
Однина та множина іменників.
зошит -зошити;
ручка-ручки;
олівець -олівці;
книга- книги.
Гра «Два один»
Утворювати складні іменники з двох іменників:
небо і схил - небосхил;
ліс і смуга -лісосмуга;
ліс і степ - лісостеп;
птахи і ферма - птахоферма.
Гра «Заповни скриню»
Хто назве найбільше речей з бабусиної скрині, той переможець
Гра «Великий – малий»
Підбір пестливих слів:
мама – мамочка;
олівець – олівчик;
ваза – вазочка;
кіт – котик.
Гра «Зміни слово так, щоб воно закінчувалось на “і”»
зоря – зорі;
ранець – ранці;
синець -синці;
олівець-олівці;
день- дні.
Гра «Нове слово»
У слові змінити голосний звук на “у”:
кіт- кут;         білка-булка;
сам – сум;     річка – ручка;
так – тук;       лапа – лупа;
сак – сук;       дати – дуги.
Гра «Кому що потрібно»
Педагог називає професію, а діти називають необхідні для роботи предмети:
лікар – халат, ліки, термометр…
вчитель – книги, зошити, ручки, олівці…
кухар- продукти, ніж, каструля…
столяр – пилка, молоток, рубанок…


Гра «Країна слів»
Пропонується за певний проміжок часу (хвилина) назвати якнайбільше слів, що називають предмети або дії, або ознаки. Повинен бути переможець. Заохочувати за допомогою фішок.
Гра «Скажи-який?»
Підбір прикметників до запропонованих іменників:
олівець – новий, великий, гарний, ребристий, кольоровий, тонкий, міцний;
листок -осінній, жовтий, сухий,  гарний, маленький.
Гра «Сказати і почути»
Слова різної складеної структури.
Пошепки промовляємо слова із одним складом.
Трохи голосніше – двоскладові слова.
Голосно – трискладові.
Дуже голосно – чотирискладові слова.
Гра «Продовжіть ряд слів»
Педагог називає декілька слів, а діти слухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком:
морозиво-молоко – молоток – мова;
село – семеро – середина – серп;
за – заметіль – зайчик – забава.
Гра «Доповни речення»
влітку листочки на деревах зелені, а восени…
трава літом …, а восени…
влітку сонечко…, а восени ….
Гра «Навчись зменшувати»
Вчити утворювати однину іменників, які переважно вживаються у множині:
повіки – повіка;      
східці – східець;
щаблі – щабель;    
ласти – ласт.
Гра «Слова забули свої місце»
На матеріалі вивчених віршів педагог розповідає вірш, де переставляє слова у реченнях, а діти ставлять їх на своє місце.
Гра «Добери якомога більше видових понять до вказівних слів»
Інструменти – це…
овочі- це…
Гра «Утвори нові слова»
Додати на початку або в кінці слова букву, щоб утворилося нове слово:
луг – плуг;       
риба – рибак;
коса – косар;    
мак - смак;
рак – грак;
оса – коса.
Гра «Назви якомога більше ознак пір року»
Осінь – яка?…      Літо – яке?…
Зима – яка?..,       Весна – яка?…
Гра «Відповідай швидко і точно!»
Цукор солодкий, а сіль…
Слон великий, а миша…
Дерево високе, а кущ…
Міст широкий, а лінійка …
Ніж короткий, а шабля…
Гра «Добери якнайбільше слів»
Слова на позначення ознак тварин:
їжак – хитрий, колючий, маленький, спритний;
заєць – куцохвостий, боязкий, довговухий, несміливий, швидкий;
лисиця – руда, хитра, спритна, підступна.
Гра «Магазин»
У першому відділі  магазину продаються речі у назві яких є м’які приголосні, у другому – тверді приголосні.
Гра «Було чи буде»
Теперішній, минулий, майбутній час.
Дорослий читає уривки з віршів і пропонує сказати: те, про що в них говориться, вже було, є, чи буде?
Гра «Розумники»
Здогадатись якого слова не вистачає у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця, -
Буде дітям – … (паляниця)
Для веселої малечі
Бублик вигляне із … (печі)
А рум’яний … (колобок)
Скочить прямо на зубок.
Виросте всього доволі
На широкім житнім … (полі)
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його – … (спасибі).
Гра «Запитую – відповідай»
Швидка логічна розминка.
Яка пора року? Який зараз місяць? Який сьогодні день? Який був учора? А позавчора?
Гра «Перестав усе як треба»
Засобакали гавки. Закицькали нявки.
Зажабали кваки. Закачкали кряки.
Закізкали меки. Забаранали беки.
За зірки сховалось небо.
Гра «Короткі і довгі слова»
Закріплення звуковими окремого звуку.
суп — супи — суповий;
сад — сади — садовий;
ліс — ліси — лісовий і т.д.
Гра «Розмова по телефону»
Розмовляють 2 учні на обрану тему.
Чарівна квітка.
Збери квочкам курчат.
Знайди, качкам каченят.
Зберу врожай груш (яблук, горіхів, …)
Збери букетик.
Збери гриби.
Прикрась ялинку.
Ці ігри можна використати для кращого засвоєння букв, частин мови.
Гра «Луна»
Вчитель називає слова, а діти хором повторюють їх, але не ціле слово, а його кінець:
сміх — міх, горе — оре, грів — рів, сокіл — кіл, слід — лід, сніг — ніг, водичка — дичка, чоловік — вік.
Гра «Смачні слова»
Буратино йшов у гості де дітей. Він ніс «смачні слова», але по дорозі розсипав букви, склав і все переплутав. Діти допомагають йому і складають слова: яблука, сливи, груша…
Гра «За словом — речення!»
Переможцем стане той, хто за певний час розкаже більше прислів’їв і приказок зі словами мова, слово.
Гра «Хто краще промовить скоромовку»
На подвір’ї зелен кущ
Над кущем літає грущ.
Гра «Не зіб’юсь»
Хто з учасників гри скаже скоромовку тричі без помилки, стане переможцем.
Гра «Хто більше знає скоромовок, чистомовок?»
Хто розкаже більше скоромовок, чистомовок, той переможець.
СКОРОМОВКИ
Кричав Архип. Бабин біб розцвів у дощ,
Архип охрип. Буде бабі біб у борщ.
Не треба Архипу
Кричати до хрипу.

3 малим Йосипом біда — Кіт котив коток по току.
Вранці спіймав йоржа. Коток попав на лапку котку.
Йорж цей виявився злючий.
Ой, та ще й який колючий.

Мила Мила мишку милом, Маля з села вала вела,
Мила мило упустила. В село віл малу вів.
Упустила Мила мило,
Мишку милом не домила.

Пилив Пилип поліна з лип, Карл у Клари украв корали,
Притупив пилку Пилип. Клара у Карпа кларнет украла.


У бобра добра багато: Їхали ми, їхали,
І на дворі, і в оборі, і в коморі. До горбка під'їхали.
Бо охоче дні і ночі він робив: Виїхали, з'їхали,
Він і сіяв, він і віяв, Далі поїхали.
І косив, і молотив
ЧИСТОМОВКИ
  1. Ди-ди-ди — йшли качата до води,
Иця-иця-иця — а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити — та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь — вони з розбігу у воду — плюсь!
  1. Ок-ок-ок — ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми — приготувався до зими.
Чок-чок-чок — повна хата грушечок.
Ок-ок-ок — частуватиме діток.
  1. Із-із-із — барсучок в нору заліз.
Ди-ди-ди — наступили холоди.
Ить-ить-ить — барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни — аж до самої весни.
  1. Ить-ить-ить — заєць в полі аж тремтить.
Ем-ем-ем — він сховався за кушем.
Уха-уха-уха — але довгі в нього вуха,
Їх-їх-ї.х — не сховати зайцю їх.
  1. Аха-аха-аха — а де ж наша черепаха?
Оня-оня-оня — черепаха наша — соня
Ів-ів-ів — до весняних теплих днів
Оню-оню-оню — не турбуйте нашу соню
  1. Ички-ички-ички — тут же скачуть і синички,
Ів-ів-ів — доганяють горобців.
Зи-ди-ди— будуть довго холоди?
Ни-ни-ни — чи діждемося весни?
7. Альня-альня-альня — ось на дереві їдальня.
Сі-сі-сі — годівниці гарні всі.
Ці-ці-ці — вам, синички й горобці,
Їх-їх-їх — прилаштували дітки їх.
  1. Ги-ги-ги — ой, як біло навкруги!
    Узі-узі-узі - птахи — наші гарні друзі.
    Ді-ді-ді — допоможем їм в біді
    Ди-ди-ди — в осінні й зимні холоди.

  1. Ія-ія-ія — а це шо за чудасія?
Іг-іг-іг — це ж ведмежий барліг.
Ить-ить-ить — тут ведмідь у ньому спить,
Ни-ни-ни — бачить він медові сни.
  1. Сі-сі-сі — будьте впевнені усі,
Уть-угь-уть — зимові місяці пройдуть
Не-не-не — засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх — обігріє нас усіх.
  1. Ами-ами-ами — вже весна не за горами.
Іти-іти-іти — їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки — і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля — зрадіє матінка-земля!
12. Ато-ато-ато — чистомовок є багато.
Ті-ті-ті — та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята — що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув — ротик щоб слухняним був.
ДОБІРКА РЕЧЕНЬ ДЛЯ ЗОРОВИХ ДИКТАНТІВ
За допомогою наборів для зорових диктантів вчитель може навчити дітей швидкочитанню, яке набагато перевищує норми, як вголос, так і мовчки. Треба мати на увазі, що швидкочитання – це ще й уміння енергійно, хутко міркувати, виконувати найрізноманітніші завдання, вправи. Ці письмові вправи доцільно використовувати і для формування навичок чистописання. 18 наборів розраховані на 54 дні.
Нарощування речень відбувається поступово, по одній-дві літери. Вправа виконується щоденно на уроках мови. Методика така: речення показують дітям на кілька секунд, потім вони записують його. Текст зорового диктанту швидко прочитується учнями мовчки. Дітей попереджають, що при цьому не можна рухати губами, промовляти закінчення слів. Треба привчати їх сприймати одразу два-три, а потім і три-чотири слова. Кожне речення записується з нового рядка, бо потім їх прочитують скоромовкою. Дітей слід попередити, що записувати вони мають тільки те, що запам'ятали, в жодному разі не потрібно підглядати в сусіда, краще наступного дня постаратися запам'ятати більше. Не слід сварити дітей, якщо вони не змогли запам'ятати або записати речення. Потрібно налаштовувати їх на те, що вони поступово навчаться запам'ятовувати речення з одного прочитування. Один набір речень пишеться стільки днів, скільки потрібно для того, аби переважна більшість учнів написала його без помилок.
Набір речень для зорових диктантів за системою
І. T . Федоренка

Набір 1
Букви
Секунди
Тане сніг.
8
4
Тече річка.
9
4
Почався дощ.
10
5
Сашко прибіг.
11
5
Оксана читає.
11
5
Птахи літають.
12
6
Набір № 2

Настала осінь.
12
6
Ти шукаєш гриби.
13
6
У лісі росте дуб.
13
6
Лід укрив ставок.
14
6
На небі хмаринки.
14
7
У садочку жоржини.
15
7
Набір № 3

Пташки прилетіли.
15
8
Посміхалося сонце.
16
8
Бабуся шиє сорочку.
16
8
Матуся миє підлогу.
16
8
Дме холодний вітер.
16
8
Олена добре вчиться.
17
8
Набір № 4

Сів шпак на шпаківню.
17
8
Гріє ласкаве сонечко.
18
7
Хатку занесло снігом.
18
7
Соняшник ріс коло тину.
19
7
Катруся посіяла квіти.
19
7
Дмитрик заспівав пісню.
20
7
Набір 5

У кімнаті свіже повітря.
20
6
Галя читає цікаву книжку.
21
6
Хлопці купалися в ставку.
21
6
Гілки ялини вкриті інеєм.
21
6
У Петрика є цікава іграшка.
22
6
На городі виросла квасоля.
22
6
Набір 6

Місто Київ стоїть на Дніпрі.
23
5
Курчата забралися на город.
23
5
Чергові чисто витерли дошку.
24
5
Дідусь розказав дітям казку.
24
5
Трактористи працюють у полі.
24
5
Проміння сонця розтопило лід.
25
5
Набір № 7

Діти посадили біля хати вишню.
25
4
Небо вкрилося сірими хмарами.
25
4
Тепле сонечко зігріло малюка.
25
4
Старша сестра працює в лікарні.
26
4
Ласкаво віє весняний вітерець.
26
4
Дідусь подарував онуку буквар.
26
4
Набір 8

Пішов дощик.
10
5
Ми ідемо до Києва.
14
8
Бережіть свою школу.
17
8
У Василька чистий зошит.
20
10
Допомагайте своїм мамам.
21
10
І в лісі, і на лузі стало тихо.
22
10
Набір № 9

Допомагайте своїм друзям.
22
7
Завтра вони підуть у похід.
22
7
Ми живемо далеко від бабусі.
23
7
Для праці в нас ростуть сини.
24
7
Морська вода солона на смак.
23
7
У лисиці довгий пишний хвіст.
24
7
Набір № 10

Ми з сестрою прийшли до школи.
24
5
Діти поливали кавуни і дині.
24
5
Мама називає Олю помічницею.
24
5
Донька завжди допомагає мамі.
25
5
Влітку наша сім'я була на Десні.
25
5
Набір № 11

Юрко довго думав над задачею.
25
4
Вузька стежка вела через поле.
25
4
Була чудова пора золотої осені.
25
4
Світить, та не гріє сонце золоте.
26
4
Птахи швидко летіли над берегом.
26
4
Лісові звірі готуються до зими.
26
4
Набір № 12

Син завжди допомагав батькові.
26
4
У саду збирають червоні яблука.
26
4
Конвалії схожі на білу хмаринку.
27
4
На алеї падало жовте листя беріз.
27
4
Минають теплі і сонячні літні дні.
28
4
Люди дорожать дружбою з лелеками.
28
4
Набір № 13

Ми збирали моркву, цибулю і часник.
28
4
Дівчина в коморі, а коса надворі.
29
4
Марійка збирає лікувальні рослини.
30
4
Наталочка вишиває дідусеві сорочку.
31
4
Сонячний промінець заглянув у вікно.
32
4
Набір 14

Про жовтий колір часто кажуть золотий.
32
4
Ми зустрічали гостей з великою радістю.
33
4
Жовтенькі клубочки ходять біля квочки.
33
4
У лісі ковзанку з води збудували холоди.
33
4
Оксана наспівувала пісеньку.
33
4
Синичка дзвінкою піснею пробудила весну.
35
4
Набір № 15

Ясі красиві метелики - червоні, жовті, білі.
34
4
На лужку діти закружляли у веселому танку.
35
4
Ромашка росте на лісових галявинах, луках.
35
4
Дружна родина і землю перетворить у золото.
36
4
Діти захотіли погратися з моїм цуценятком.
36
4
Після дощу над лісом нависла барвиста райдуга.
39
4
Набір 16


Лежить на столі хліб, пишний, теплий, пахучий
36
5
Срібні колючки інею вкрили кожне дерево.
36
5
На столі перед тобою лежить новенький зошит.
37
5
Тільки зелена озимина нагадувала про осінь.
37
5
Поряд з жовтим листком на гілці висіло яблуко.
38
5
На лозах винограду сяяли золотом важкі грона.
38
5
Набір 17


Немає вітру, туман легшає, скоро встане й сонце.
38
5
У полі ніжною зеленою щіточкою зійшла озимина.
39
5
Блідий місяць о ту пору із хмари де-де виглядав.
39
5
Йде на горах, по Карпатах, сніг у кожушку кудлатім.
40
5
Діти із захопленням дивилися лялькову виставу.
41
8
Діти набігалися, накаталися, змерзли й розійшлися.
42
8
Набір 18

Туристи мандрують морями, лісами, річками та горами.
42
8
Діти не знали, що заглядати в чужі вікна дуже негарно.
43
8
Всі народи рівні, та земля там найкраща, де вродився ти.
44
9
На виноградних лозах привабливо сяяли солодкі грона.
45
9
Теплі й ласкаві руки у мами – літнє проміння нагадують нам.
47
9
Промінь сонця заглянув у вікно, ковзнув по стіні і стелі.
46
9

ЗМІСТ


  1. Передмова…………………………………………………………3
  2. Вправи для удосконалення техніки читання…………………….4
  3. Вправи на вироблення правильності читання………………… 12
  4. Вправи на досягнення виразності читання……………………...16
  5. Використання гри та ігрових ситуацій на
уроках навчання грамоти……………………………………… .25
  1. Система дидактичних ігор на уроках читання………………….32
  2. Добірка речень для зорових диктантів………………………… .44


Немає коментарів:

Дописати коментар