субота, 18 січня 2020 р.

Секрети організації інтегрованого навчання у початковій школі


Секрети організації інтегрованого навчання у початковій школі

Інтегровані уроки – це міждисциплінарне об’єднання уроків, спрямоване на комплексне пізнання теми, законів, ідей з метою отримання школярами більш поглибленого розуміння тієї чи іншої ситуації.
Як організувати інтегрований урок у початковій школі.
Поєднання тем різних предметів чи навчальних курсів – це завжди цікаво, а у початковій школи – особливо. Таким чином діти вже змалечку розуміють, що навчання нерозривно пов’язане із життям, а знання, отримані у школі, точно знадобляться у майбутньому. 
Які предмети можна інтегрувати у початковій школі? Фактично будь-які! І це дійсно чудово.
  • Читання – «Я досліджую світ», Українська мова, Дизайн і технології, Образотворче мистецтво;
  • Українська мова – Читання, «Я досліджую світ», Образотворче мистецтво,  Дизайн і технології;
  • «Я досліджую світ» – Українська мова, Читання, Образотворче мистецтво,  Математика;
  • Образотворче мистецтво – Читання, «Я досліджую світ», Українська мова, Дизайн і технології;
І цим переліком можливості для інтеграції не обмежуються - все залежить лише від вашої фантазії та бажання. Якщо підійти до процесу творчо, можна вдало та ефективно поєднати речі, які, здавалося б, зовсім не схожі. До речі, якщо ви все вже спробували, або якщо ідеї тимчасово закінчилися, спробуйте запитати самих учнів, про що вони хотіли дізнатися. Можливо, дітлахи одразу підкинуть вам кілька ідей. І тоді їм точно буде цікаво на уроці. 
Яким має бути інтегрований урок у початковій школі? Цікавим! Діти не мають нудьгувати, тому найпростіший та найдієвіший варіант – заняття в ігровій формі. Учні звикнуть до такої форми навчання, а у майбутньому в них буде менше проблем із переходом до більш складних занять. Тож що ми робимо на інтегрованих уроках у початковій школі?
1. Досліджуємо
Світ такий великий, у ньому стільки всього цікавого, стільки всього треба дізнатися! То чому б не задовольнити дитячу жагу пізнання за допомогою цікавих дослідів? Робити їх нескладно, а учні будуть просто у захваті й від дослідів, і від учителя.
Вивчаючи властивості води, діти можуть виконати кілька дослідів: опустити у склянку ложку чи камінець (вода прозора), засипати у воду цукор чи сіль (деякі речовини розчиняються у воді), засипати у воду пісок чи землю (не всі речовини розчиняються у воді). А під час виконання досліду учні можуть пригадати прислів’я, приказки чи загадки про воду, а також подумати над тим, яка ж вона – вода? І потім намалювати океан, річку чи озеро.
2. Змагаємося
Діти люблять змагатися та перемагати, адже це не тільки цікаво, а ще й захопливо. Тож чому б не урізноманітнити ваші інтегровані уроки невеликим змаганням? Влаштуйте тематичний брейн-ринг чи вікторину, запитання яких охоплюють матеріал інтегрованих предметів. Або ж запропонуйте учням виконати проект, використовуючи знання, отримані на інтегрованому уроці, наприклад, створити лепбук, присвячений космосу.
3. Граємо
А як же ж без гри? Адже саме завдяки їй діти менше втомлюються та краще сприймають нову інформацію. А на інтегрованих уроках її буде дуже багато! Тож підготуйте кілька дидактичних ігор, які будуть актуальні під час вивчення будь-якої теми. Наприклад, роздайте дітям кольоровий папір та дайте завдання: намалювати і вирізати квіти. Діти працюють рівно дві хвилини, після чого лунає певний сигнал й вони, залишивши все приладдя, міняються місцями з іншою групою. Це дозволить перепочити та відволіктися. 
4. Творимо
Інтеграція – це завжди щось незвичайне та цікаве, це те, що дає величезний простір для творчості та можливість поглянути на звичні речі з іншого боку. Говоримо про народну творчість? Запитайте у дітей, чому, на їхню думку, виникли приказки, чому вони важливі та коли доречні. А потім запропонуйте вигадати власні.
5. Стаємо ближче до учнів
Інтегроване навчання дозволяє поглянути на навчальний матеріал по-новому, допомагає побачити зв’язок шкільних предметів із реальним життям. А ще саме на інтегрованих уроках ви можете показати учням, наскільки для вас важлива їхня думка. Запропонуйте дітям самим обрати цікаву тему  та вибрати форми роботи, які їм подобаються найбільше. Адже інколи достатньо просто м’яко скеровувати учнів у потрібному напрямку.
І обов’язково поговоріть із учнями, підбийте підсумки заняття. Найкраще – наступного дня, коли вони вже обдумають інформацію та зроблять висновки. Занотуйте думки дітей і використайте їх під час підготовки до наступного уроку!
Нетрадиційні інтегровані уроки.
Інтегровані уроки за формою організації та проведення можуть бути не тільки традиційними, а й нетрадиційними (уроки-подорожі, уроки-казки, уроки-проекти, урок-гра, урок-конкурс, урок-інтерв'ю, уроки-фантазії і мислення та інші). Нестандартні або нетрадиційні уроки справді відрізняються від звичних комбінованих уроків і метою, в якій переважає орієнтація на розвиток творчих здібностей, інтересів, нахилів учнів, їхніх специфічних умінь, на отримання певних знань чи вироблення окремих загальнонавчальних умінь, відсутністю послідовності елементів уроку, наявністю в структурі уроку ознак інших форм навчання. Для нестандартних уроків характерні: колективні види роботи, активізація пізнавальної діяльності, партнерський стиль взаємовідносин, цікавість до навчального матеріалу, творчість, зміна ролі вчителя, нестандартні підходи до оцінювання. Нестандартні уроки сприяють готовності дитини до життя, що включає такі якості:
- уміння приймати рішення та робити вибір;
- завжди працювати якісно;
- проявляти ініціативу;
- бути свідомим того, що існують різні цінності;
- вміти співпрацювати з великим обсягом різноманітної інформації, самостійно здійснювати її пошук, обробку, аналіз і зберігання.
 Тематичне навчання - інтегровані дні.
У своїй роботі я практикую проведення інтегрованих днів. Протягом такого дня проводяться всі уроки за розкладом, наприклад: читання, мова, математика, образотворче мистецтво, але весь матеріал занять, усі завдання підбираються відповідно до однієї загальної теми. Тематичне навчання передбачає інтеграцію різних сфер навчального плану на основі цікавої ідеї, яка об'єднує зміст різних предметів. Навчальний план використовується таким чином, щоб учні бачили зв'язок між різними предметами і практичним застосуванням набутих знань у житті. Інтегровані дні я проводжу на початку вивчення теми, якщо це необхідно, і обов'язково наприкінці. Використовую дві основні форми проведення інтегрованих днів. Вибір однієї з них залежить від загальної теми, а також від програмованого матеріалу, рівня самостійності учнів, типу уроку тощо. Якщо вчителеві необхідно керувати роботою класу, особливо на початку запровадження цієї технології, або неможливо переставити теми так, щоб проводити повторення та закріплення вивченого з різних предметів у один день (це є найкращим варіантом для проведення інтегрованих днів), то в певний день окремо проводяться уроки читання, української мови, математики та інші. Але під час кожного такого уроку весь матеріал підбирається відповідно до загальної теми, діти працюють у групах, і для кожної групи готується окреме завдання. Групова робота обов'язково чергується із фронтальними формами перевірки, ігровими моментами, диспутами, конкурсами. Якщо матеріал навчальних предметів, обраних для інтегрованого дня, дає змогу використовувати переважно завдання для самостійного опрацювання, тема легка, діти добре  працюють у групах, можна організувати роботу дітей протягом інтегрованого дня у центрах діяльності. Так, приміром, на першому уроці одна група опрацьовує матеріал із читання у центрі читання, друга виконує мовні творчі вправи у центрі мови, третя обчислює вирази, розв'язує задачі, здійснює вимірювання, проводить дослідження у центрі математики, а четверта група займається прикладною творчістю у центрі мистецтва. На наступному уроці групи міняються місцями, і так на кожному новому місці. До кінця дня кожна група проходить усі центри діяльності, виконує всі завдання, з кожного предмета всі учні отримують оцінки, адже завдання переважно розраховані на самостійну творчість дитини. У разі проведення останнього варіанта інтегрованого дня доцільно запросити у ролі консультантів-помічників інших вчителів, батьків, старшокласників.
Дуже важливо, щоб учитель не керував дітьми і не робив усе за них, а лише допомагав їм, забезпечував необхідними матеріалами, джерелами інформації. Діти повинні відчувати, що вони працюють разом з учителем, а не роблять щось для нього.
Далі пропоную ознайомитись із варіантом плану інтегрованого дня «Зима-білосніжка».
Читання. Урок позакласного читання на тему «Зима»
Мета: вчити дітей свідомо, правильно, виразно читати вголос і мовчки;формувати уміння аналізувати художні твори, висловлювати своє ставлення до прочитаного, вчити працювати в групі.
Українська мова. Урок розвитку зв'язного мовлення.
Написання твору-мініатюри «Зима»
Мета: збагачувати словниковий запас дітей з теми «Зима»
Математика. Повторення і закріплення вивченого.
Мета: вдосконалювати обчислювальні навички учнів шляхом розв'язування прикладів та задач; виробляти навички самостійної роботи.
Дизайн і технології. Виготовлення ялинкових прикрас.
Мета: розвивати фантазію, творчість, естетичні смаки школярів.
Я досліджую світ. Профілактика простудних захворювань.
Отже, інтеграція – це не самоціль, а певна система в діяльності вчителя, отже має бути і кінцевий результат інтегрованого навчання. Інтеграція навчальних предметів в початковій школі сприяє загальному розвитку дитини і глибшому вивченню матеріалу, формуванню цілісної картини світу у дітей, розумінню зв'язків між явищами у природі, суспільстві та світі вцілому.

Додаток 1.
                        План - конспект інтегрованого уроку         2 клас
Я досліджую світ
Тема : Осінь. Осінні місяці. Планування спостережень за неживою та живою природою восени. Осінній календар погоди і природи. Спостереження за погодою. Осінні явища в неживій природі. Осінні явища в житті рослин.

Літературне читання
Тема:  Про що будемо читати? Вірші Марійки Підгірянки. 

Мета: Поглибити знання учнів про осінні явища в природі, навчати спостерігати за погодою, формувати вміння встановлювати причинно - наслідкові зв'язки, розвивати пізнавальну самостійність, уміння переносити засвоєне на нову ситуацію.
Ознайомити учнів з творчістю Марійки Підгірянки, формувати вміння слухати та сприймати поетичні твори, уміння спостерігати, логічно та творчо мислити,  розвивати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів, розширювати їх світогляд; виховувати пізнавальний інтерес.
Інтегруються предмети: я досліджую світ та літературне читання
Обладнання: зупинки карти царства Осені, репродукції картин з осінніми пейзажами (В. Д. Полєнов "Золота осінь", М. Овсейко "Віконце в осінь", І. Левітан "Золота осінь", М. Гайдеров "Золота осінь", тощо)
    Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Організація учнів до уроку:  вправа "Усмішка"
- Подаруйте усмішку мені, один одному,бо все прекрасне в житті починається з усмішки.
2. Перевірка домашнього завдання:
а) Опитування за питаннями:
- Що таке явища природи ?
- Як називається модель Землі ?
- Дайте визначення горизонту. Які сторони горизонту вам відомі ?
- Хто і коли вперше полетів у космос ?
б) Індивідуальні розповіді про явища природи, обертання Земля навколо своєї осі.
3. Мотивація навчальної діяльності.
а) Слово вчителя:                                                         
 зупинка "Погода"
- Сьогодні я запрошую вас у незвичайну мандрівку. Перша зупинка називається  "Погода".
б) Вправа «Погода»
—Яка зараз пора року?
—Який місяць?
—Яке число?
—Тепло чи холодно надворі?
—Який стан неба?
—Яка температура повітря?
—Чи були сьогодні протягом дня опади?
IІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ:
1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку:
- Кожна мандрівка має якусь ціль. Протягом уроку ми з вами будемо складати карту царства Осені.
2. Визначення очікуваних результатів:
- Під час мандрівки ми будемо вчитися слухати та виразно читати поетичні твори. Ми з вами повторимо осінні місяці, з'ясуємо, які саме зміни відбуваються восени в природі.
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ:
1. Гра "Вернісаж думок" 
- Доберіть серед поданих слів прикметники для характеристики осені: тепла, дощова, зелена, квітуча, похмура, дощова, сумна, суха, золота, багата.
2. Аналіз репродукцій картин :
- Що об'єднує картини художників ?
- Що б на своїй картині про осінь зобразили ви ?
- Чи любите ви осінь ? Чому ?
3. Робота з творами Марійки Підгірянки:                        
 зупинка "Осінній ліс"
а) Вірш "Ліс"
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Які картини постали у вашій уяві, коли ви слухали вірш?
2) Словникова робота.
Довідкове бюро
Галузка — гілка, гілочка.
Ярок, яр — глибока довга западина.
Мугикати — стиха, невиразно наспівувати.
3) Читання вірша кращими  учнями .
— Як поетеса говорить про шум лісу? Які дерева згадує? Які зміни відбулися в природі з приходом осені ?
4) Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами.
— Що йдеться у вірші про пташок?
— Які пестливі слова вживає поетеса в своєму вірші?
— Як ви розумієте виділені рядки?
б) Вірш "Прийшла осінь"                                                       
 зупинка "Дари Осені"
1. Виразне читання вірша вчителем
— Де настала осінь?
2. Словникова робота
Довідкове бюро
Оксамит — тканина з густим коротким ворсом.
Читання слів «луною» за вчителем
Позолотила, осінь-мальовничка, помалювала, завивала, прикрасила, напотіху.
3. Виразне читання вірша учнями "ланцюжком"
4. Робота за підручником "Природознавство" с. 16 - 17  
 зупинка "Осінні місяці"
а) читання частинами наукової статті
б) інтерактивна гра "Навчаючись - вчуся" :
- Як називають вересень ? Назвіть ознаки вересня.
- Що змінюється в природі з приходом жовтня ?
- Що називають "бабиним літом" ?
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ:
1. Робота парах - гра "Виправ помилки" ( на картках надруковані місяці - по 3 на кожній. Наприклад, вересень - жовтень-квітень, травень - жовтень - листопад, вересень - жовтень - листопад, жовтень - листопад - грудень. Потрібно вибрати картку з осінніми місяцями)
2. Робота в групах :
- Назвіть осінні явища.
V. РЕФЛЕКСИВНО - ОЦІНОЧНИЙ ЕТАП:
1. Підбиття підсумків.
- Погляньте на дошку: на ній карта нашої мандрівки. Кожен, хто вирушає в дорогу, має пам'ятати стежинки цієї подорожі. Для чого вам можуть знадобитися ті знання, які ви сьогодні отримали ?
2. Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення"
Тепер я знаю...
У своєму житті...
Мені захотілося...
Я зміг...

Немає коментарів:

Дописати коментар