субота, 2 листопада 2019 р.

В чому принцип прийому «Шість капелюхів» та які його переваги

Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.«Приміряючи» 6 незалежних типів мислення у процесі вирішення практичних завдань можна з легкістю подолати 3 головні проблеми:
  • Зайві емоції. Оцінка певної ситуації з різних точок зору сприяє тому, що ми приймаємо рішення,здійснивши комплексний аналіз у 6 незалежних площинах.
  • Розгубленість. Багаторівневе завдання підвищеної складності може викликати почуття невпевненості у власних силах. Концепція паралельного мислення дозволяє підійти до вирішення завдання систематично, зібравши факти та оцінивши всі «за» і «проти».
  • Непослідовність. Використання такого прийому дозволяє структурувати весь масив інформації за окремими ознаками, тобто вирішити проблемне питання з використанням системного підходу і при цьому залишає місце для творчості.

Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»

Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:
  • Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
  • Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
  • Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
  • Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
  • Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
  • Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.

Яка послідовність висловлення думок представниками кожного з типів мислення

У процесі дискусії спочатку слід надати слово представникам Білого капелюху – перш ніж оцінити будь-яке проблемне питання, варто передусім ознайомитись з інформацією про предмет обговорення.
Після Чорного варто надати слово Жовтому – це урівноважить думки й оцінки.
Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.
Послідовність виступів представників капелюхів іншого кольору можна узгодити в процесі дискусії – залежно від активності учасників гри.
Як організувати гру «Шість капелюхів» на уроці
На початку уроку оголосіть тему, що вивчається, та запропонуйте школярам зіграти в рольову дискусійну гру. Пропонуємо 2 форми її проведення:
Командна
Поділіть учнів класу на 6 груп. Кожна команда буде представляти капелюх певного кольору і і має, спираючись на певний тип мислення, дотримуватися відповідного підходу до до аналізу предмету дискусії. Наприклад, команда білого капелюха – аналіз фактів, жовтого – оцінка переваг, чорного – оцінка негативного розвитку тощо.
Оголосіть проблемне питання уроку та надайте час на підготовчий етап командного виступу. Або можна підготуватись до гри заздалегідь, на попередньому уроці узгодивши всі організаційні моменти (визначитись з темою дискусії, поділити клас на команди та попросити підготувати доповіді вдома).
Запропонуйте учням з кожної команди зробити свій невеличкий виступ, спираючись на особливості відповідного типу мислення (час доповіді кожної команди має бути попередньо узгоджений). У процесі обговорення можна здійснити 1 чи декілька дискусійних кол за участю представників кожної з команд.
Із залученням всіх учнів, ґрунтуючись на доповідях учасників, разом зробіть висновки, чому важливо підходити до оцінки предмету дискусії з різних точок зору та оцініть разом переваги цього прийому у конкретних умовах.
Індивідуальна
Такий формат рольової гри можна використати під час уроку-узагальнення наприкінці вивчення теми. Рольова гра такого формату досить зручна у класах з невеликою кількістю учнів. У цих умовах протягом уроку кожен матиме можливість спробувати себе в різних ролях без попередньої підготовки.
Організувати урок можна таким чином:
  • Розсадіть учнів класу по колу.
  • Сформулюйте проблемне питання уроку та установіть регламент (наприклад, кожен може висловитись 1 реченням тощо).
  • Запропонуйте кожному учню по черзі приміряти капелюх спочатку 1 кольору, потім інших та відповідним чином висловити своє ставлення до проблемного питання (з позиції різних типів мислення).
  • Здійсніть рефлексію (сформулюйте загальний висновок щодо дискусійного питання, визначте переваги та недоліки прийому, відчуття школярів у процесі «примірювання» різних ролей тощо).                                                                                                                                                                                                    
    Фрагмент уроку з читання у 2 класі з застосуванням методу Шести Капелюхів Мислення.  
    Тема: У пригоді пізнаєш приятеля. Віктор Дубовик «Два приятелі». Гра-імпровізація.
    Білий капелюх  – інформація, факти.
    Червоний капелюх – емоції, почуття, передчуття.
    Чорний капелюшок – негативні сторони ситуації.
    Жовтий капелюшок – переваги, позитивні сторони явища, ситуації.
    Зелений капелюшок – творчість, втілення нових пропозицій, ідей.
    Синій капелюшок – контроль за розумовим процесом, підбиття            
                                      підсумків уроку.
    – Над казкою ми будем працювати за допомогою шести капелюхів. Зараз розділимося на групи. Кожна група обирає колір капелюха. Давайте дізнаємося, як ми повинні будемо мислити, одягаючи капелюшок певного кольору.
    Білий капелюх.
    Білий дає нам інформацію, факти. А наша казочка це і є інформація. Отже, давайте розкажемо як починається казка спочатку.
    – А що було потім?
    – Що відбулося після того, як діти минули Мухомора?
    – Що відповів Маслюк на зверхність Мухомора?
    -         Попрацюйте із словниками і дайте пояснення словам із тексту. 
    – Молодці, білий капелюшок справився зі своїм завданням!
    Тож слово надається чорному капелюхові.
    – Давайте спробуємо заглянути в майбутнє. Які негативні наслідки могли бути?
    – Що найстрашніше могло статися, якби діти зрізали Мухомор?
    -         Яку шкоду може призвести незнання отруйних грибів людям.
    Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що найнеприємніше в цій казці – це те, що Тепер скинемо чорного капелюха і одягнемо червоного.
    В червоному капелюхові говорять тільки про почуття й емоції, які виникли під час прослуховування казки.
    – Які почуття й емоції у вас виникли, коли Маслюк заховався під ялиною, а Мухомор залишився стояти при дорозі?
    – Що ви відчували, коли діти минули і Мухомора?
    – Коли все закінчилося, що ви відчули?
    – Ви розповіли про те, що відбулося за допомогою білого капелюха. Згадали вже про неприємні речі. За допомогою чорного капелюха передбачили негативні наслідки. Червоний капелюх допоміг відтворити почуття і емоції. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме вони і допоможуть нам довідатися про можливості жовтого капелюха.
    – Отже, що хорошого в цій казці відбулося?
    – Що хорошого ми побачили в дітях?
    Отже, в житті не буває тільки поганих або тільки хороших ситуацій. Іноді буває погано, тоді потрібно надіти жовтий капелюшок. І у ньому ти маєш побачити хороше. Бо якщо одягаємо жовтий капелюшок, то ніби одягаємо рожеві окуляри і вчимо свій розум та свою душу бачити тільки хороше.
    Зелений капелюх – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій. Вигадаємо продовження цієї казки. Хто придумає кінець, той і буде молодець! (Діти надягають зелений капелюшок і фантазують.)
    – Як бачите, діти, тільки-но ви одягли зелений капелюх, як поринули у світ фантазій.
    Синій капелюх
    – Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Ми розглянули хороші і погані сторони. Тож який життєвий урок ми отримали?
    – Які прислів’я найбільше відображає зміст казки?
    1) І гриба знайти треба мати щастя.
    2) Добрий товар хвалити не треба.
    Таким чином,  використання методу Шести Капелюхів Мислення в роботі вчителя  дозволяє розкрити учня, як творчого і конструктивного мислителя, який вміє  узагальнити і систематизувати матеріал за даною темою, знайти нові шляхи розвитку проблеми.

Немає коментарів:

Дописати коментар